Newfoundlandklubben i Danmark

Siden 1967 har Newfoundlandklubben i Danmark, som er anerkendt af Dansk Kennel Klub, været en aktiv klub med mange medlemmer. Har man en newfoundland, er det en selvfølge at være medlem af klubben.

Medlemsbladet Newfoundland Posten udkommer pt. 3 gange årligt, og her kan man følge med i, hvilke aktiviteter klubben afvikler.

Klubben afholder udstillinger og skuer, hvor man kan mødes med andre ejere og hunde.

På landsplan er klubben delt op i regioner, der hver især står for lokale arrangementer. Det kan være traveture med hundene, lydighedskurser for både hvalpe og voksne hunde, eller undervisning i at udstille sin hund eller passe hundens pels, ligesom der ofte er gode foredrag.

Lydighedstræningen er vigtig. Det er en god idé at få trænet hunden og få lært de mest elementære principper for at få en velopdragen hund. Lydighedstræningen danner desuden grundlag for at træne videre til at lære hunden at arbejde i vandet med livredning og apportering.

Newfoundlandklubben udgiver løbende en hvalpeliste. Opdrættere, der er medlem af klubben, og som har hvalpe til salg, kan annoncere deres kuld på denne liste. Dansk Kennel Klubs regler for at registrere newfoundlandhvalpe kræver, at forældredyrene har været på en udstilling og opnået mindst én 2. præmie. Forældrene skal være røntgenfotograferede for albue- og hofteledsdysplasi og hvalpene skal ID-mærkes, når de er otte uger.

Newfoundlandklubbens Formål

Newfoundlandklubbens blev stiftet den 22. september 1967. Dens formål er i samarbejde med DKK og i overensstemmelse med dennes formål og internationale forpligtelser:

at fremme avl af sunde, ædle og typiske newfoundlandhunde,
at udbrede kendskabet hertil blandt medlemmerne og offentligheden,
at afholde udstillinger, skuer og andre samlende arrangementer,
at samarbejde med andre interessegrupper i sager af fælles interesse og med specialklubber for racen i andre lande,
at holde medlemmerne orienteret gennem medlemsbladet om racens forhold og udvikling i ind- og udland

Følg dette link, hvis du vil vide mere om medlemskab af klubben.

Ultimate Web